Magicsport.pl






FitnessKulturystykaGastronomiaSuplementacjaZdrowie

Fitball - Ćwiczenia z piłką

12:17 - 29.12.2008 | czytany 92737 razy


Fitball to kolorowa elastyczna piłka wykonana z miękkiego a jednocześnie wytrzymałego tworzywa PCV, którego wytrzymałość pozwala na siedzenie, leżenie a nawet skakanie na niej. Średnica piłek może być różna. Waha się w granicach 35 cm do 180cm (największe piłki to tzw. megaball, które są stosowane do zabaw grupowych).


Rozmiarów piłek gimnastycznych jest kilkanaście. Od tych maleńkich - przeznaczonych do ćwiczenia dłoni, do największych osiągających granice 180 cm średnicy. Standardowe piłki używane przez dorosłych wahają się w granicy 45 - 75 cm.
* 45 cm - dla osób do 158 cm wzrostu
* 55 cm - dla osób od 159 do 168 cm wzrostu
* 65 cm - dla osób od 169 do 179 cm wzrostu
* 75 cm - dla osób od 180 do 190 cm wzrostu i powyżej

Trening z piłką Fit Ball sprawi, że błyskawicznie wzmocni się twoje ciało. Dzięki regularnym ćwiczeniom nadasz mu wyjątkową jędrność, rozluźnisz ciało, poprawisz koordynację ruchową, utrzymasz równowagę i stabilizację. Dużym plusem ćwiczeń jest to, że możesz wykonywać je zarówno na świeżym powietrzu jak i w zaciszu swojego domu.

Dmuchane kolorowe kule wykonane są ze specjalnego hipoalergicznego tworzywa (dzięki czemu mogą z nich ćwiczyć również osoby uczulone na lateks). Materiał, z którego wykonane są piłki jest na tyle wytrzymały, że potrafi wytrzymać nacisk do 300 kg (bez obaw można na nich wykonywać nawet najbardziej wymyślne ćwiczenia). Pamiętać należy jednak iż materiał ten nie jest niezniszczalny, dlatego warto zdawać sobie sprawę z tego, iż Fitball nie nadaje się do kopania i różnych dość dynamicznych ryzykownych gier. Przystępując do treningu ważne by zabezpieczyć piłkę przed przedmiotami o ostrych krawędziach – najlepiej zrezygnuj z pasków, czy wystających zamków błyskawicznych.

Balansowanie na piłce uaktywnia wiele grup mięśniowych - w szczególności wzmacnia mięśnie szkieletowe odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy (mięśnie posturalne - np. mięśnie pleców). Ćwiczenia z piłką poleacna są dla osób w każdym wieku (bez problemu moga na nich ćwiczyć osoby młode, w średnim wieku jak i również w wieku podeszłym) jednak najbardziej polecane są dla osób mających problemy z kręgosłupem.

Rodzaje treningu z piłką:
* ćwiczenia dla osób starszych (programy senior lub 50+)
* specjalne ćwiczenia dla kobiet w ciąży i po porodzie
* przy klasycznych lekcjach fitness - jako dodatkowy przyrząd
* programach specjalistycznych - głównie dla osób borykających się ze schorzeniami kręgosłupa (prewencja osteoporozy, stabilizacja kręgosłupa)

Zastosowanie:

- w treningu ogólnorozwojowym do wzmocnienia mięśni grzbietu
- do zwiększenia ruchomości w stawach
- poprawy kondycji
- przy korekcji wad postawy i w rehabilitacji
- przy schorzeniach neurologicznych

Na zajęciach uczestnicy poddawani są treningowi relaksująco-rozciągająco-wzmacniającemu. Spotkania usprawniają cały organizm lub tylko te części które chcemy np. uda, brzuch. Zajęcia nie obciążają ciała, a ryzyko kontuzji jest minimalne.

Uczestnik regularnie chodzący na trening z piłką Fitball poprawi swoją kondycję, jednocześnie wzmacniając mięśnie i poprawiając sylwetkę. Jeśli chodzi o zastosowanie medyczne ćwiczeń, są one od wielu lat wykorzystywane w rehabilitacji osób cierpiących z powodu problemów ortopedycznych np. ćwiczenia niezwykle obniżają ból i napięcie mięśni.

Zajęcia te wykorzystują fenomen równowagi - w pozycjach, w których ciało walczy o zachowanie równowagi (np. stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami) nieświadomie, niezależnie od naszej woli napina wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe.


Piłkę Fit Ball możesz kupić w sklepach sportowych już za około 40 zł piłki większe, za 25 zł te mniejsze do 65 cm średnicy. Portal Olimpec podaje rodzaje ćwiczeń jakie możesz wykonywać na piłkach Fit Ball:

* Skręty tułowia w klęku
Ćwiczenie wzmacnia: brzuch, głównie mięśnie skośne, mięśnie pleców i tył barków. Uklęknij na kolanach, pochylając tułów do przodu, oprzyj dłonie na piłce stabilizacyjnej. Łydki rozsuń na szerokość bioder, wyprostuj kręgosłup i łokcie. Głowę trzymaj w linie prostej z łokciami i kręgosłupem. Napinając mięśnie brzucha, wykonaj skręt tułowia w prawo, jednocześnie sięgając lewą ręką pod klatką piersiową w prawo. Wróć do pozycji początkowej. To samo ćwiczenie zrób w przeciwną stronę, kończąc 1 powtórzenie. Wykonaj 10 powtórzeń.

* Scyzoryk
Ćwiczenie wzmacnia: mięśnie tyłu i przodu ud, pośladków; rozciąga mięśnie tyłu ud.
Połóż się na plecach, łydki oprzyj na piłce FitBall. Ręce ułóż wzdłuż tułowia i unieś biodra tak, aby tułów i nogi tworzyły linię prostą. Nie opuszczając bioder, oderwij od piłki prawą nogę i ustaw ją pionowo. Następnie uginaj lewe kolano, przyciągając do siebie piłkę lewą nogą i unosząc biodra jeszcze wyżej.

Zatrzymaj ruch, gdy na piłce pozostaną tylko palce lewej stopy, a prawa noga ustawi się pod kątem ok. 45 stopni do podłoża. Powoli wróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj 10 powtórzeń i ćwicz drugą nogą.

* Unoszenie tułowia na piłce
Ćwiczenie wzmacnia: mięśnie skośne brzucha, bioder; rozciąga mięśnie tułowia.
Połóż się na lewym boku na piłce stabilizacyjnej. Lewe podudzie oprzyj na podłożu, a prawą nogę wyprostuj w kolanie i wyciągnij w bok, opierając stopę na podłożu. Wyprostuj ręce nad głową, na przedłużeniu tułowia. Dłonie skieruj wnętrzami do siebie. Na wdechu napnij mięśnie brzucha. Z wydechem unieś tułów i ręce do pionu; lewe biodro pozostaje oparte na piłce. Powoli wróć do pozycji początkowej. Wykonaj 10 powtórzeń i ćwicz na drugim boku.

* Łuk
Ćwiczenie wzmacnia: mięśnie ud i pośladków; rozciąga mięśnie tułowia, przedniej części barków, zginacze bioder.
Usiądź na piłce FitBall, a następnie przenieś stopy do przodu tak, by opuścić biodra nieco przed piłkę. Wstrzymaj ruch, gdy piłka będzie podtrzymywać górne części pośladków i kręgosłup do wysokości łopatek. Rozstaw stopy na szerokość bioder. Ramiona przenieś w bok. Ugnij łokcie tak, by przedramiona ustawiły się pionowo. Na wdechu napnij brzuch i wyprostuj kolana. Jednocześnie wyciągnij ręce, ustawiając je równolegle do podłoża. Ciało powinno utworzyć łuk wsparty na piłce. Z wydechem wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj 10 powtórzeń.

Przy ćwiczeniach:
* przed ćwiczeniami sprawdź dostępne piłki i wybierz tą, która będzie najbardziej Tobie odpowiadała
* angażuj wszystkie części ciała w ćwiczeniach łącznie z rękami i nogami
* pamiętaj o rozgrzewce przed ćwiczeniami
* podczas ćwiczeń wystrzegaj się nagłych ruchów, pamiętaj że tylko płynny spokojny trening pozwoli uniknąć ci niebezpieczeństwa kontuzji
* nie przekraczaj czasu treningu, powinien on trwać najdłużej 20 minut
* pamiętaj o poprawnym oddychaniu. Twój oddech powinien być powolny i płynny płynny (prędkość oddechu zależy od intensywności ćwiczeń)
* każda piłka musi mieć swoją elastyczność (tzn. nie może być za miękka ani za twarda)
* nie garb się! Pamiętaj że podczas ćwiczeń obowiązuje cię wyprostowana sylwetka, musisz dbać by Twoja postawa była prawidłowa
* jeżeli jest możliwość włączcie muzykę, będzie milej i przyjemniej



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe I



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe II



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe III



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe IV



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe V



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe VI



Fitball - ćwiczenia ogólnorozwojowe VII



Fitball - ćwiczenie na nogi



Trening dla seniora +50




Oceń artykuł
ocena: 6 głosowań: 5


Komentarze
chicken again
12:59 - 19.10.2010
niezle te kulki ;) http://o2.pl/ onet



Autor
Komentarz
Przepisz kod (uwzględnij wielkość liter)




Galeria zdjęć

1 2 3 4

ćwiczenia na Fitball I

Zobacz równieżUjędrnij pośladki
Callanetics
Piękne plecy
Ujędrnij piersi ćwiczeniami
Joga - cenne informacje
Joga dla przyszłych mam

Sonda
Czy uczestniczyłaś/eś w zajęciach Fitball?

Regularnie wykonuje ćwiczenia z piłką - ten rodzaj treningu przypadł mi do gustu
Tak, jednak wolę bardziej dynamiczne zajęcia
Niestety nie miałam/em jeszcze okazji
Nie, te ćwiczenia są zupełnie nie w moim stylu


Kontakt
Strony Internetowe
© 2009 magicsport.pl | kopiowanie dozwolone jedynie po uzyskaniu zgody zarządu magicsport.pl - prawa autosrskie