Magicsport.pl






FitnessKulturystykaGastronomiaSuplementacjaZdrowie

Obliczanie poziomu tkanki tłuszczowej

20:45 - 28.11.2008 | czytany 74338 razy


Większość odchudzających się traktuje pomiar wagowy (i widoczny spadek kilogramów) jako jedyny prawdziwy wyznacznik spadku tkanki tłuszczowej. Tymczasem obniżenie masy ciała może być spowodowane spadkiem np. masy mięśniowej. Należy pamiętać iż waga mierzy wszystko: mięśnie, tłuszcz, kości oraz to co tuż przed ważeniem skonsumowaliśmy (posiłek i płyny).

Sama waga nie wskaże nam procentowego nadmiaru tkanki tłuszczowej, nie zobrazuje również jak wiele ubyło lub przybyło nam tłuszczyku od ostatniego pomiaru. Zbyt wysoka ilość tkanki tłuszczowej przyczynia się do poważnych problemów zdrowotnych związanych z układem krążenia, cukrzycą typu II, znacznie podnosi poziom cholesterolu (w konsekwencji prowadzi do miażdżycy) i innych poważnych schorzeń. Jeżeli poziom tkanki tłuszczowej utrzymywany jest w normie to człowiek pozostaje w dobrym zdrowiu, ma lepsze samopoczucie czuje się lekki i szczuplejszy.

Przyczyny nadmiaru tkanki tłuszczowej:
Otyłość jest chorobą cywilizacyjną, która dotyka przede wszystkim ludzi mieszkających w krajach uprzemysłowionych (kraje trzeciego świata są wolne od chorób związanych z nadmiarem tłuszczu). Każdy kilogram zmagazynowanej tkanki tłuszczowej wynosi około 7000 kcal. Ilość ta pozwala przeżyć człowiekowi 3-4 dni bez spożywania pokarmów (potrzebna dawka kaloryczna wynosi dziennie ok. 2000 kcal). Osoby szczupłe posiadają zazwyczaj 8 kg zapasów tłuszczu, co pozwala na przeżycie do kilku tygodni przy minimalnych dziennych racjach żywieniowych. Większość z nas tyje od spożywania zbyt dużej ilości pokarmów, dostarczających określoną liczbę kalorii. Gdy dostarczane wraz z pożywieniem kalorie nie zostaną spalone w ciągu dnia, odkładają się w postaci tłuszczu.

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej.
Procentowa ilość tkanki tłuszczowej, to część jaką stanowi ona w całkowitej masie ciała. U dorosłej kobiety powinna ona stanowić 18 – 24 %, o nadwadze świadczy zaś wynik klasyfikujący się w granicach 25 – 29%. Otyłość występuje kiedy wynik % przekracza 30.

II typy otyłości:
- otyłość brzuszna (wisceralna, androidalna): jabłko (częściej dotyczy mężczyzn)
Otyłość androidalna cechuje się głównie nagromadzeniem tkanki tłuszczowej wewnątrz jamy brzusznej.
Ten rodzaj otyłości sprzyja wystąpieniu niektórych chorób m.in. niedokrwiennej choroby serca, cukrzycy typu II, nadciśnienia i miażdżycy.

- pośladkowo - udowa (obwodowa, ginoidalna): gruszka (częściej występuje u kobiet)
Otyłość ginoidalna polega na zwiększonym nagromadzeniem tkanki tłuszczowej w dolnych partiach ciała: pośladki, biodra i nogi.
Powoduje częstrze występowanie żylaków podudzi, jak i również zwyrodnienia układu kostno-stawowego kończyn dolnych.

Różnice częstości występowania powyższych typów otyłości, są zależne od płci i wynikają z różnego rozmieszczenia tkanki tłuszczowej (uwarunkowania spowodowane czynnikami hormonalnymi i genetycznymi).

Obliczanie tkanki tłuszczowej:


BMI
System BMI (body mass index - wskaźnik masy ciała). Oblicza sie go, dzieląc swoją wagę w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach podniesiony do kwadratu. Jego wartość jest pomocna przy ocenie ryzyka wystąpienia chorób związanych z nadwagą m.in.: miażdżycą, udarem mózgu, chorobą niedokrwienną serca a nawet nowotworom estrogenozależnym m. in.: rak sutka. Im mniejsza wartość BMI, tym ryzyko wystąpienia chorób jest mniejsze. Niestety, w świecie gdzie rządzą jeszcze "wieszaki" na pokazach mody, a społeczeństwo coraz częściej dopadają choroby związane z nieprawidłowym odżywianiem (anoreksja, bulimia), równie często BMI jest używany jako przestroga przed zbyt niską masą ciała.

BMI < 18,5 – niedowaga
BMI 18,5 – 24,9 – wartość prawidłowa
BMI 25,0 – 29,9 – nadwaga
BMI 30,0 – 34,9 – I stopień otyłości (problemy zdrowotne związane z przekarmieniem)
BMI 35,0 – 39,9 – II stopień otyłości (widoczne schorzenia zdrowotne związane z nadmierną masą ciała)
BMI > 40,0 – III stopień otyłości - otyłość skrajna (poważne konsekwencje zdrowotne związane z najwyższym stopniem otyłości)

Dzięki BMI możemy w szybki sposób zmierzyć, czy mieścimy się w wadze optymalnej (dla naszego wzrostu), czy cierpimy na niedowagę lub otyłość. Należy również barć pod uwagę fakt, iż BMI obarczone jest jednak zbyt dużym współczynnikiem błędu. Skala jest jedna a wyniki dla kobiet i mężczyzn powinny stopniowo od siebie odbiegać, ponadto osoba uprawiająca sport może mieć wynik nieprawidłowy wskazujący na otyłość, choć wszystko będzie w normie. Dlatego BMI powinno mieć charakter czysto orientacyjny. Pomiary wykonywane dla sportowców i osoby trenujące regularnie, najlepiej traktować z lekkim przymrużeniem oka, gdyż wyniki poprzez znacznie rozbudowaną tkankę mięśniową (mięśnie są cięższe niż tkanka tłuszczowa) mogą zostać zawyżone. Nadwyżka BMI nie świadczy w tym przypadku o otyłości lub nadwadze, które wynikają bezpośrednio z nadmiernego gromadzenia zapasowej tkanki tłuszczowej.

Warto wiedzieć, że wskaźnik BMI nie jest wymiernym wskaźnikiem do oceny stanu odżywienia białkowo-energetycznego dla:
- kobiet w ciąży i połogu
- osób z rozbudowaną tkanką mięśniową oraz sportowców
- osób, w przypadku których nie można dokonać prawidłowych pomiarów wzrostu np.: osoby starsze
- dzieci w wieku dorastania (poniżej 18 roku życia).


WHR
Kolejnym sposobem aby w dość dobry sposób obliczyć poziom zapasowej tkanki tłuszczowej jest wskaźnik WHR, której optymalna wartość nie powinna przekraczać <0,8 wśród pań i <1 u panów. Proporcje te minimalizują prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej, cukrzycy typu II, itp.

Wartość WHR powyżej wspomnianej normy wskazuje na zbyt dużą ilość tkanki tłuszczowej. Przy wyniku przekraczającym dopuszczalne normy dodatkowo bierze się pod uwagę wartość obwodu talii, która nie powinna przekraczać 88 cm u kobiet i 102 cm u mężczyzn.

Obliczenie tego wskaźnika jest bardzo proste. Wystarczy zmierzyć centymetrem najwęższe miejsce w talii, a następnie najszersze miejsce w biodrach. Obwód talii należy podzielić przez obwód bioder. Uzyskany wynik nalezy porównać z normą.

Dla kobiet:
WHR > 0,8 oznacza otyłość typu androidalnego (jabłko)
WHR < 0,8 oznacza otyłość typu ginoidalnego (gruszka)

Dla mężczyzn:
WHR > 1 oznacza otyłość typu androidalnego (jabłko)
WHR < 1 oznacza otyłość typu ginoidalnego (gruszka)

WHR = obwód talii (cm) obwód bioder (cm)


DEXA
DEXA (od dual energy X-ray absorptiometry) - metoda rentgenowska. Stosowana w medycynie jest przede wszystkim do pomiaru gęstości kości (np. przy kłopocie z osteoporozą). Metoda ta może mierzyć również, i to bardzo dokładnie procent tkanki tłuszczowej, jak również dokładnie wskazuje lokalizację tłuszczu.

Sposób działania DEXA:
- DEXA "skanuje" całe ciało przy użyciu dwóch różnych niskich dawek promieniowania
- badanie jest bezbolesne
- na zasadzie różnicy odczytów określa masę kości oraz poszczególnych tkanek miękkich
- zapewnia bardzo wysoką dokładność przy błędzie maks. 2% (pomiar obejmuje zarówno tłuszcz wewnątrzotrzewnowy jak i podskórny)


AMR
AMR (ang. Active Metabolic Rate) - czynna przemiana materii, jest ilością energii (mierzoną w kaloriach) wydatkowaną przez organizm w trakcie różnorodnych czynności fizycznych, m. in. podczas: tańca, jazdy na rowerze, czytania, odkurzania, itp. Czynna przemiana materii nie obejmuje podstawowego zapotrzebowania energetycznego (BMR).


BMR
BMR (Basal Metabolic Rate) - podstawowa przemiana materii, kalkulator wyraża minimalną ilość kalorii niezbędną dla utrzymania podstawowych funkcji organizmu.

Podstawą dobrania idealnego menu jest określenie ilości kalorii potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Aby prawidłowo obliczyć wskaźnik BMR i dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, należy jednoznacznie określić współczynnik aktywności, który zależy przede wszystkim od rodzaju wykonywanej pracy i aktywności fizycznej.

Podział aktywności fizycznej:
Bardzo aktywny - pracownik fizyczny, osoba bardzo aktywna uprawiająca sport i ćwiczenia fizyczne
Aktywny - praca wykonywana na stojąco, osoba codziennie wykonująca ćwiczenia fizyczne
Średnio Aktywny - praca w trybie siedzącym, ćwiczenia 3 razy w tygodniu
Mało Aktywny - głównie siedzący tryb pracy, brak jakichkolwiek ćwiczeń

Dodatkowo przy obliczeniach ważne jest określenie wagi, wzrostu i płci. Na podstawie tych współczynników kalkulator BMR oblicza dzienne zapotrzebowanie organizmu na kalorie.


Oceń artykuł
ocena: 4 głosowań: 16


Komentarze
Klaudia
15:49 - 21.04.2009
nie wim dlaczego ale ten tekst jest jaskiś drętwy i wgl. ja mam bmi 15,8 i mam troche nbiedowagi na jednym obliczaniu piszą mi ze powinnam się skonsultować z lkekarzem z dietetykiem przesada mam 13 lat i uważam ze skoro sie dobrze czuje i badania mam wporządku to po jakiego grzyba mam sie konsultować z lekarzem

lekarz
14:15 - 07.05.2009
bo u dzieci używa się siatek centylowych drogie dziecko...

Pati
16:54 - 29.09.2009
supcio

Anna WENER, Bordeaux
19:51 - 24.11.2009
Obliczanie poziomu tkanki tłuszczowej. G1. Wpisz w Google: INSTYTUT IRL KRAKÓW. _______: Przeczytaj; tam znajdziesz wyjaśnienie i pomoc. Zobacz też: __Książka; _pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku. P. S. Rozdział R33 zawiera zestaw ćwiczeń na __MIĘŚNIE OKOŁOKRĘGOSŁUPOWE, które w praktycznej, indywidualnej realizacji, finalnie rozwiązują problem BÓLÓW KRĘGOSŁUPA u człowieka. Autor: INSTYTUT naukowo-badawczy im. Prof. Ryszarda Lorenca w Krakowie. Wydawca: Wydawnictwo Naukowe INSTYTUTU IRL KRAKÓW __Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL

ciekawy
11:32 - 11.02.2010
To znaczy, że w przypadku WHR tylko wtedy jest dobrze gdy obwód tali = obodowi bioder?!!. Według powyższego wynika, że nie ma innej możliwości. Zawsze wyjdzie jakaś otyłość (albo <0,8, albo >0,8). Paskudny wzór . Zawsze będzie źle a to zniechęca do wszelkich wysiłków.

:)
02:53 - 07.03.2010
-> ciekawy Obliczanie wskaźnika WHR ma sens w przypadku stwierdzenia otyłości (->wskaźnik BMI) Dzięki temu można stwierdzić czy ta otyłość zagraża zdrowiu człowieka. Otyłość brzuszna (androidalna) jest znacznie groźniejsza niż gynoidalna.

Adam (fastflow85@gmail.com)
06:17 - 23.03.2010
Ktoś kto pisał ten artykuł według mnie skompromitował się totalnie. Najpierw pisze o tym, iż starając się schudnąć powinniśmy sugerować się spadkiem tkanki tłuszczowej w jej procentowym stosunku do masy mięśniowej i reszty ciała, a później nie podał żadnego konkretnego sposobu na domowy sposób wyliczenia zawartości procentowej tkanki tłuszczowej, tylko zamydlił oczy BMI WHR i innymi zbędnymi rzeczami, które nie mówią nam w żaden sposób o tym jaki procent naszego ciała stanowi tkanka tłuszczowa. A takie sposoby są, proszę bardzo, poniżej zamieszczam link: http://www.sfd.pl/Zmierz_dok%C5%82adnie_sw%C3%B3j_poziom_t%C5%82uszczu_czyli_wielopartyjna_metoda_pomiaru_fa%C5%82domierzem-t263219.html Artykuł napisany tak z d... totalnie, od tak sobie, żeby cokolwiek wrzucić, bo szef kazał albo coś w tym stylu.

Donata LOGY, Roma
22:47 - 15.04.2010
ŻYWIENIE RACJONALNE; wg: IRL KRAKÓW. Ja jednak polecam i wskazuję na rozsądek oraz umiar. Jemy niskotłuszczowo, 0% negatywnych TOKSYN, energetyczne węglowodany wyłącznie do 26% wzrostu. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy. Tabele; Dozwolone oraz Zakazane dopełniają właściwej identyfikacji prawd przyrodniczych. To właśnie przy problemach z odżywianiem, przy zwalczaniu otyłości, również cukrzycy typu 2, niezmiernie pomocne są tabele z produktami odpowiednio prozdrowotnie, odchudzająco sklasyfikowanymi tzw. INDEKS ŻYWIENIOWY, tj. IŻ produktu. Skuteczne i warto !! Zobacz też; __Książka; _pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku. Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione. __Skrót adresu strony w Internecie_______: MAGDALIRL __ADRES_______: http://www.magdalirl.com.pl/

Slaya
10:45 - 29.11.2010
Drogi Adamie, te pomiary wcale nie są neistotne. Kobieta powinna sobie obliczyć WHR wtedy, kiedy jej obwód w talii wynosi 88<, a u mężczyzn bodajże 92< (co do panów nie mam pwności). Wtedy otrzymujemy wyniki, które pomagają stwierdzić, jaki rodzaj otyłości u nas wystepuje oraz ocenić, co nam z tego tytułu może grozić. Podczas gdy otyłość gynoidalna (gruszkowata) jest niezbyt groźna - ewentualnie możemy nabawić się żylaków (zwłaszca panie), czy problemów ze stawami, o tyle otyłość brzuszna (androidalna) może być niebezpieczna, ponieważ w wypadku jej występowania wzrasta ryzyko wystąpnia: - miażdżycy, a w konsekwencji zakrzepicy, która może prowadzić do zawału mięsnia sercowego, bądź udaru mózgu, - cukrzycy typu II, ściśle zwiazanej z hiperliidemią i nadmiarem cholesterolu, czyli bezpośrednimi skutkami otyłości, - stłuszczenia i marskości wątroby, - kamienicy żółciwej, a w konsekwencji groźnych schorzeń nerek - chorób ukladu krążenia, takich jak nadciśnienie i wieńcówka (choroba niedokrweinna serca), - niektórych nowotworów - u kobiet raka szyjki macicy i piersi, u mężczyzn raka prostaty - u obu płci wzrasta ryzyko wystąpnienia raka jelita grubego (zwłaszcza u panów) Nie trzeba więc od razu szczegółowego pomiaru składu ciała, żeby sie czegoś na swój temat dowiedzieć. Jeśli wychodzi nam niepokojący wynik BMI oraz WHR (przy dużym obwodzie w talii), wtedy przydałoby się wykonać pomiar składu ciała. Aby wykonać to badanie potrzebny jest dostęp do laboratorium chemodynamicznego, a samo pomiar odbywa się na nowoczesnym sprzęcie. Jak widać, wymaga to ODPOWIEDNICH WARUNKÓW. Wymaga też PRZYGOTOWANIA samego badanego (min. 0 imprez i 0 alkocholu dzień wcześniej). Podejżewam, że na dzień dzisiejszy takie badanie to kwestia prywatnej wizyty lub znajomości, ewentualnie dostępu do laboratorium i na pewno nie da sie tego zweryfikować "domowymi sposobami". Inna sprawa, że w powyższym artykule tego nie napisano : ) Pozdrawiam!

Drzazga
12:56 - 10.01.2011
Wczoraj miałam okazję mieć zmierzony poziom tkanki tłuszczowej i wyszło mi 35% o.O. Jestem w szoku bo nie mam nadwagi. Moje BMI to 23.1, czyli wagę mam w normie. Jak to możliwe??

Justyna
17:30 - 16.01.2011
Drzazga to jest jak najbardziej możliwe. BMI to naprawdę bardzo niedokładne dane - wszystko zależy od Twojej budowy, "szerokości" żeber chociażby. BMI 23.1 to w sumie wbrew pozorom dość dużo, szczególnie jeżeli nie jesteś wysportowaną, szerooką kobietą. Poza tym w BMI zawarta jest po prostu waga, bez podziału na mięśnie, tłuszcz i wodę, a to przecież nie daje zbyt dobrego obrazu sytuacji bo każda z tych rzeczy ma inny ciężar. Nie należy się tym do końca sugerować, za to jak najbardziej warto sprawdzać pomiary mięśni, tłuszczu i wody (zwykłe wagi z tą funkcją mają zaledwie do 2% błędu więc już to daje całkiem fajny obraz sytuacji i może być zawsze pod ręką, w domu :) ). Ja mam BMI ok 20 (tłuszcz ok 22%, mięśnie ponad 37%) i naprawdę nie jestem kruszynką. Przy 23.1 wyglądałabym prawdopodobnie mocno niekorzystnie... to jest strasznie orientacyjny pomiar. Tak więc trzeba postarać się zamienić część (dość sporą) tego tłuszczu na mięśnie i będzie w porządku. Życzę powodzenia bo jak wiadomo im mniej tłuszczyku tym lepsze zdrowie, no i samopoczucie oczywiście też. PS. Warto sprawdzić to jeszcze (ja polecam wagę łazienkową po prostu), bo być może ten pomiar nie był do końca wiarygodny. Wystarczy zakrapiana impreza i wskaźnik tłuszczu potrafi podskoczyć o kilka pkt procentowych - i potrafi się tak utrzymywać dość długo. Tak więc może być lepiej niż się wydaje :) Pozdrawiam serdecznie

Adam
00:26 - 04.03.2011
Może nie podał bo ciężko jest dokładnie to obliczyć (na 3 różne metody jednego dnia miałem 3 różne wyniki, a pomiarów dokonywali doktorzy-wykładowcy UJ, więc chyba osoby kompetentne)

doktor nauk
10:43 - 17.03.2011
Artukuł poniżej poziomu, a później czytają studenci... a wykładowcy mają niezły ubaw czytając takie bzdury na kolokwium. BMI oblicza się u dzieci, ale należy stosowac odpowiednie kryteria, np.międzynarodowe standardy Cole'a lub siatki centylowe opracowane dla danej populacji (biorą pod uwagę odpowieni poziom centylowy. Skład ciała dokładnie można ocenić za pomocą bioelektrycznej impendancji. Do innych pomiarów należą pomiary fałdów skórno-tłuszczowych w odpowiednich miejscach, na podstawie których stosując odpowiednie wzory oblicza się % zawartość tłuszczu w organizmie. A stosując przyjęte normy można ocenić nadwage lub otyłość. BMI jest najprostszym sposobem stosowanych w badaniach populacyjnych, pozwalającym tylko w podstawowym stopniu ocenić nieprawidłowe proporcje wagowo-wzrostowe, ale ze względu na wysoki współczynnik korelacji w zawartością tłuszczu w organizmie jest powszechnie stosowany. Nie mniej jednak do dla dokłądnej analizy pomiary należy uzupełnić badaniem składu ciała (% zawartość tłuszczu, czy LBM)

eversor
23:36 - 08.05.2011
jest bardzo prosty sposob do domowego mierzenia tkanki tluszczowej . kazda osoba ktora zaczyna sie odchudzac powinna o tym wiedziec ... wszelkie wagi i inne urzadzenia elektroniczne maja czesto wbudowane urzadzenie do pomiaru tkanki tluszczowej. jest ono dosc dokladne ... pod 1 warunkiem ... ze utrzymujemy stala wage... problem zaczyna sie gdy chcemy zrzucic pare kilo, przytyc lub po prostu tyjemy bez wlasnej woli ... wtedy te urzadzenia glupieja. jednak w kazdej aptece mozna kupic domowy wielokrotnego uzytku tester tkanki tluszczowej i poziomu tluszczu w organizmie. kosztuje jakies 3 moze 5 zl . jesli chcesz najprostrze na swiecie urzadzenie ktore poda ci konkretny wynik - zglos sie do farmaceuty :) pozdrawiam

Doradca żywieniowy
20:40 - 18.05.2011
Do obliczenia tkanki tłuszczowej służą odpowiednie urządzenia, trochę ciężko jest mi sobie wyobrazić jak można zrobić to na odległość....skład ciała mierzy się np metodą BIA czyli analizatorem składu ciała a nie cyferkami. Waga jest pojęciem względnym, bo to raczej skład naszego ciała decyduje o zagrożeniach....

Beata
13:10 - 15.03.2013
Warto wiedzieć, że wskaźnik BMI nie jest wymiernym wskaźnikiem do oceny stanu odżywienia białkowo-energetycznego dla: ....... - dzieci w wieku dorastania (poniżej 18 roku życia).



Autor
Komentarz
Przepisz kod (uwzględnij wielkość liter)




Zobacz równieżWęglowodany sprzyjają otyłości
Jak utrzymać pożądaną wagę?
Dieta Śródziemnomorska
Ile nas kosztuje cudza nadwaga?
Ze skrajności w skrajność czyli anoreksja, bulimia i otyłość



Kontakt
Strony Internetowe
© 2009 magicsport.pl | kopiowanie dozwolone jedynie po uzyskaniu zgody zarządu magicsport.pl - prawa autosrskie